کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 35 درصد با مصرف حبوبات

31 مارس 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، مصرف حبوبات به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا 35 درصد کمک می‌کند. حبوبات شامل غذاهایی مانند عدس، نخود و لوبیا غنی از کلسیم، پتاسیم، منیزیم و فیبر می‌باشند. این مواد غالباً دارای کالری نسبتاً کمی هستند و سبب احساس سیری طولانی‌تری شده و می‌توانند به رفع گرسنگی و جلوگیری از خوردن اسنک‌های ناسالم کمک کنند.

محققان بخش تغذیه‌ی انسانیURVبه بررسی 3300 فرد در معرض خطر زیاد برای بیماریهای قلبی عروقی که به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، پرداختند.

 پس از 4 سال مطالعه، نتایج نشان داد که احتمال ابتلا دیابت نوع 2 برای گروهی که مقادیر بیشتری حبوبات(بیش از 3 وعده درهفته) مصرف می‌کردند، 35 درصد کمتر از کسانی است که کمتر حبوبات (1.5وعده درهفته) می‌خورند.

محققان با بررسی نوع حبوباتی که این افراد مصرف می کردند دریافتند که عدس تأثیر فوق العاده‌ای بر کاهش قابل توجه این خطر دارد. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که تنها یک وعده عدس در هفته مصرف می‌کردند، نسبت به افرادیکه نصف وعده عدس می‌خوردند 33 درصد کمتر بود.

 محققان همچنین دریافتند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با جایگزینی مواد غذایی دارای پروتئین و قند بالا مانند تخم‌مرغ، نان و برنج با نصف وعده حبوبات کاهش می ‌یابد.

محققان ابراز داشتند که مصرف مکرر حبوبات بویژه عدس در چارچوب یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است برای پیشگیری از ابتلا بزرگسالان مسن‌تر در معرض خطر زیاد بیماریهای قلبی عروقی مفید باشد.

درحالیکه یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی وعده‌های بیشتر حبوبات (عدس و لوبیا) به جلوگیری از بیماریهای مزمن کمک می‌کند اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

این اولین باری است که ارتباط حبوبات با سلامت مشخص شده است، اما تحقیقات کمی در مورد حمایت از منافع مصرف حبوبات وجود دارد.

در سال 2016 سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) اعلام کرد که حبوبات یک گروه غذایی بین المللی در این سال بوده است. یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی Clinical Nutritionمنتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/legumes-lower-type-2-diabetes-risk-by-35-per-cent,-research-reports-96421673.html